http://just-books-m.blogspot.cz/rss
twitter
    Následujte nás na twitteru! :)
https://twitter.com/Just_books_M

Divergent - 7.kapitola

Když se všichni spustí a znovu stojí na pevné zemi, Lauren a Čtyřka nás vedou do úzké chodby. Stěny jsou z kamene a strop je skloněný, takže mám pocit, že klesám hluboko do nitra země. Tunel je osvětlen v dlouhých intervalech, takže v tmavém prostoru mezi tlumenými světly se obávám, že jsem se ztratila, když mé rameno narazí do kamenné zdi. V kruzích světla jsem zase v bezpečí.
Erudovaný chlapec přede mnou se náhle zastaví, a já narazím nosem do jeho ramena. Klopýtnu zpátky a třu si nos, dokud nemám zpět své smysly. Celý zástup se zastavil a naši tři vůdci stojí před námi se založenýma rukama.
"To je místo, kde se rozdělujeme," říká Lauren. "Duntlesští, kteří se zde narodili, půjdou se mnou. Předpokládám, že prohlídku města nepotřebujete."
Usmívá se a kývne na rozené Duntlesské k zahájení. Odtrhují se od skupiny a rozpouští se do stínů. Dívám se na poslední paty, které jsou ještě na světle, a pak se dívám zpět na nás, kteří zůstali. Většina byla z Dauntlessu, takže tu zůstalo jen devět lidí. Z nich, já jsem jediná z Abnegationu, ale nikdo tu není z Amity. Zbytek je z Erudite a, překvapivě, z Candoru. Je třeba vyžadovat odvahu, abych byla upřímný po celou dobu. Nevím.
Čtyři adresy nás dalších. "Většinu času jsem pracoval v kontrolní místnosti, ale v příštích několika týdnech jsem váš instruktor," říká. "Mé jméno je Čtyřka."
Christina se ptá, "Čtyřka? Podobně jako číslo?"
"Ano," říká Čtyřka. "Je tady problém?"
"Ne."
"Dobře. Chystáme se jít do Jámy, kterou se někdy naučíte milovat. To - "
Christina se zahihňá. "Jáma? Chytré jméno."
Čtyřka jde ke Christině a nakloní jeho tvář k její. Jeho oči se zúží a jen na ni zírá.
"Jaké je tvé jméno?" ptá se tiše.
"Christina," vypískne.
"No, Christino, kdybych chtěl Candorské chytré ústa, šel bych do Candorské frakce," syčí. "První pravidlo, které se ode mě naučte, je držet jazyk za zuby. Máš to?"
Přikývne.
Čtyřka se přesunuje ke stínu na konci tunelu. Dav se pohybuje tiše za ním.
"To je blbec," mumlá si.
"Myslím, že nemá rád, když se někdo směje," odpovídám.
Bylo by asi moudré být opatrný kolem Čtyřky, říkám si. Zdál se mi klidný na zemi, ale něco mě o tom tichu upozornilo až teď.
Čtyřka tlačí na soubor dvoukřídlých dveří a jdeme na místo, které nazval "Jáma"
"Oh," Christina šeptá. "Chápu to."
"Jáma" je pro to nejlepší slovo. Jedná se o podzemní jeskyni tak obrovskou, že nevidím na druhý konec z místa, kde stojím. Několik podlaží nad mou hlavou jsou nerovnoměrné skalní stěny ze svahů. Vestavěné do kamenné stěny jsou místa pro jídlo, oblečení, zásoby, volnočasové aktivity. Úzké cesty vytesané ze skály jsou propojené. Neexistují žádné překážky, aby někdo nespadl přes okraj.
Sklon oranžového světla se táhne přes jednu skalní stěnu. Formování střechy jámy zajišťují tabulky skla a nad nimi, budova, která umožňuje odraz slunečního světla. Musí to vypadat podobně, jako jen další budova, když jsme prošli kolem vlaku.
Modré lucerny visí v různých intervalech nad kamennou cestou, podobné těm, které byly ve Výběrové místnosti. Svítí stále více, když sluneční světlo umírá.
Lidé jsou všude, všichni oblečeni v černém, všichni křičí a mluví, výrazně gestikulují. Nevidím v davu žádné starší lidi. Jsou tady nějací staří Dauntlesští? Nevydrží tak dlouho, nebo prostě odešli pryč, když už nemůžou skákat z jedoucích vlaků?
Skupina dětí jde dolů po úzké cestě bez zábradlí. Tak rychle mi buší srdce, a chci na ně zakřičet, aby zpomalili, než se něco stane. Vzpomínka na řádný Abnegation v ulicích se objeví v mé mysli: řada lidí na pravé straně, řada lidí na levé straně, malé úsměvy, sklánění hlav a ticho. Žaludek se mi mačká. Ale je tu něco krásného jako Dauntlesský chaos.
"Jestli mě následujete," říká Čtyřka, "ukážu vám propast."
Mává na nás dopředu. Vzhled Čtyřky zezadu vypadá krotce. Od Dauntlesské obvyklosti, ale když se otočí, vidím tetování, které mu vykukuje zpod límce trička. Vede nás k pravé straně Jámy, která je nápadně tmavá. Mhouřím oči a vidím, že stojí na podlaze, která končí u železné bariéry. Jak se blížíme k zábradlí, slyším řev - vody, rychle tekoucí vody, narážející do skály.
Dívám se přes okraj. Podlaha klesá v ostrém úhlu a několik pater pod námi je řeka. Tryskající voda dopadá na stěnu pode mnou a stříká směrem nahoru. Po mé levici je voda klidnější, ale po mé pravici je bílá, bojuje se skálou.
"Propast nám připomíná, že je tady tenká hranice mezi odvahou a blbostí!" křičí Čtyřka. "Sebevrah seskočí z této římsy a ukončí svůj život. Stalo se to předtím a stane se to znovu. Byli jste varováni."
"To je neuvěřitelné," říká Christina a jako všichni ostatní se vzdálí od zábradlí.
"Neuvěřitelné, to je to správné slovo," říkám a kývám hlavou.
Čtyřka vede skupinu nováčků přes Jámu k zející díře ve zdi. Místnost je dostatečně dobře osvětlená, že vidím, kam jdeme: jídelna plná lidí a rachocení příborů. Když vejdeme dovnitř, Dauntlesští vevnitř vstávají. Tleskají. Dupnou nohama. Křičí. Hluk mě obklopuje a naplňuje mě. Christina se usmívá a o sekundu později i já.
Díváme se na volná místa. Christina a já jsme zjistily, že prázdné stoly jsou většinou na straně místnosti, a já se ocitám mezi ní a Čtyřkou. Ve středu stolu je talíř jídla, které nepoznávám: kruhové plátky masa mezi kulatými plátky chleba. Vezmu jeden mezi prsty a nejsem jistá, co si o tom myslím.
Čtyřka do mě šťouchne loktem.
"Je to hovězí," říká. "Dej si to na to." Vezme malou misku plnou červené omáčky a dává mi ji.
"Ty jsi nikdy předtím neměla hamburger?" ptá se Christina s vytřeštěnýma očima.
"Ne," říkám. "Takhle se to jmenuje?"
"Stiff jí obyčejné jídlo," říká Čtyřka a ukázal na Christinu.
"Proč?" ptá se.
Krčím rameny. "Extravagance je považována za požitkářskou a zbytečnou."
Ušklíbne se. "Není divu, že jsi odešla."
"Jasně," řekla jsem a protočila oči. "Bylo to jen kvůli jídlu."
Čtyřce zaškubou koutky úst.
Dveře do jídelny se otevírají a ticho padá po celé místnosti. Dívám se přes rameno. Mladý muž jde dovnitř a ticho je tak velké, že slyším jeho kroky. Jeho tvář je propíchnutá na několika místech, až ztrácím přehled, a jeho vlasy jsou dlouhé, tmavé, mastné. Ale není to, co z něj dělá to hrozivé. Je to chlad z očí, který se šíří přes celou místnost.
"Kdo to je?" sykne Christina.
"Jmenuje se Erik," říká Čtyřka. "Je to neohrožený vůdce."
"Vážně? Ale on je tak mladý."
Čtyřka jí věnuje hrobový pohled. "Na věku tady nezáleží."
Můžu vám říct, na co jsem se chtěla zeptat: Tak na čem tady záleží? Erik přestane skenovat po místnosti a jde ke stolu. Jde k našemu stolu a sedá si vedle Čtyřky. Nepozdraví, takže ani my ne.
"No, nechceš mě představit?" zeptá se, kývá na Christinu a na mě.
Čtyřka říká, "Tohle je Tris a Christina."
"Ooh, Stiff," říká Erik, culí se na mě. Jeho úsměv se táhne přes piercingy na jeho rtech, které dělají díry a zaujímají větší. Škubla jsem s sebou. "Uvidíme, jak dlouho vydržíš."
Chci něco říct - ujistit ho, že budu poslední, možná - ale slova selžou. Nevím proč, ale nechci, aby se na mě Erik díval déle, než má. Nechci, aby se na mě někdy znovu podíval.
Pokládá prsty na stůl. Jeho klouby jsou pokryty strupem, přesně tam, kde by v případě roztržky něco tvrdě udeřil.
"Co jsi dělal v poslední době, Čtyřko?" ptá se.
Čtyřka pokrčí rameny. "Nic, opravdu," říká.
 Jsou přátelé? Oči mi těkají mezi Čtyřkou a Erikem. Všechno co Erik dělá - sedí tady, ptá se Čtyřky - napovídá, že jsou, ale způsob, kterým Čtyřka sedí, napjatý jako natažený drát, napovídá, že jsou něco jiného. Soupeři, možná, ale jak je možné, jestli Erik je vůdce a Čtyřka ne? "Max se pořád s tebou snaží setkat, ale nikde se neukazuješ," říká Erik. "Požádal mě, abych zjistil, co se s tebou děje."
 Čtyřka se na pár sekund dívá na Erika, než řekne, "Řekni mu, že jsem spokojen s názorem, který se mě v současné době drží."
"Tak on ti chce dát práci."
 Kroužky v Erikově obočí odráží světlo. Možná, že Erik vnímá Čtyřku jako potencionální ohrožení své pozice. Můj otec říká, že ti, kteří chtějí dostat moc a žijí v teroru, ho ztratí. To je důvod, proč musíme dát sílu těm, kteří to nechtějí.
"Vypadá to tak," říká Čtyřka.
 "Nejsi zajímavý."
"Nebyl jsem zajímavý po celé dva roky."
"No," říká Erik. "Doufejme, že pak dostane bod."
Poplácá Čtyřku po rameně, příliš tvrdě, a vstane. Když odejde, musím se okamžitě nahrbit. Neuvědomila jsem si, že jsem byla tak nervózní.
"Vy dva jste…přátelé?" říkám, neschopná skrýt svou zvědavost.
"Byli jsme ve stejné zahajovací třídě," říká, "Přišel z Erudite."
Všechny myšlenky opatrně dochází k Čtyřce. "Byl jsi taky přeměněný?"
"Myslel jsem, že jen Candorští mají potíže s ptaním příliš mnoho otázek," řekl chladně. "Teď má Stiff taky?"
"To musí být, protože ty jsi tak přístupný," říkám rozhodně. "Víš. Stejně jako lůžko z hřebíků."
 Upřeně se na mě podívá a já musím odtrhnout oči. Není pes, ale platí u něj stejná pravidla. Podívání pryč je submisivní. Podívat se mu do očí, je to výzva. Je to moje volba.
Teplo vletí do mé tváře. Co se stane, když toto napětí rozbije?
Ale on jen řekne, "Opatrně, Tris."
Žaludek mi klesne, jako bych spolkla kámen. Členové Dauntlessu u jiného stolu volají Čtyřku a já se dívám na Christinu. Zvyšuje obočí.
"Cože?" ptám se.
"Já jsem v průběhu ve vytváření teorie."
"A to je?"
Zvedne hamburger, zašklebí se a říká, "Máš přání zemřít."
 Po večeři zmizí Čtyřka beze slova. Erik nás vede řadou chodeb, aniž by nám řekl, kam nás vede. Nevím, proč Dauntlesský vůdce by byl zodpovědný za skupinu nováčků, ale možná je to jen pro dnešek.
 Na konci každé chodby je modré světlo, ale mezi nimi je tma, tak musím dávat pozor, aby nezakopávala na nerovném povrchu. Christina jde tiše vedle mě. Nikdo nám neřekl, abychom byli zticha, ale nikdo z nás nemá co říct.
Erik se zastaví před dřevěnými dveřmi a složí si ruce. Shromažďujeme se kolem něj.
"Pro ty z vás, kteří to neví, mé jméno je Erik," říká. "Jsem jeden z pěti vedoucích Dauntlessu. Zahajovací proces tady bereme velmi vážně, takže jsem se nabídl dohlídnout na většinu tréninku."
Tahle myšlenka mi přináší nevolnost. Myšlenka, že Dauntlesský vůdce bude dohlížet na naše zahájení je dost špatné, a to, že to dělá Erik, je ještě horší.
 "Některá základní pravidla," říká. "Musíte být ve výcvikové místnosti v osm hodin každý den. Výcvik probíhá každý den od osmi do šesti, s přestávkou na oběd. Po šesté můžete dělat, co chcete. Dostanete taky nějaký čas mezi jednotlivou dobou v zahájení."
 Fráze "dělat si co chcete", mi zůstane v mysli. Doma jsem nikdy nedělala to, co jsem chtěla, ani večer. Musela jsem myslet na potřeby druhých lidí jako první. Ani nevím, co bych chtěla dělat.
"Máte dovoleno opustit areál pouze v doprovodu Dauntlessu," přikyvuje. "Za těmito dveřmi je místnost, kde budete spát v několika dalších týdnech. Můžete si všimnout, že je tam deset lůžek, ale vás je pouze devět. Očekávali jsme, že většina z vás by si nevybrala takovou dálku."
"Ale my jsme začali ve dvanácti," protestuje Christina. Zavírám oči a čekám na pokárání. Christina se potřebuje naučit mlčet.
"Je vždy aspoň jeden přeměněný, který se nedostane do areálu," říká Erik, vybírá si kůžičku kolem nehtu a krčí rameny. "No, v první fázi zahajovacího řízení držíme přeměněné a narozené Dauntlesské do zahájení samostatně, ale to neznamená, že jste hodnoceni samostatně. Na konci zahájení bude vaše hodnocení srovnáno s Dauntlesskými. A oni jsou lepší, než vy. Tak jsem očekával, že -"
"Žebříčky?" ptá se hnědovlasá dívka z Erudite po mé pravici. "Proč jsme hodnoceni?"
Eric se usmívá, a na modrém světle jeho úsměv vypadá podle, jako by mu někdo do obličeje řízl nožem.
"Vaše hodnocení slouží ke dvěma účelům," říká. "První je, že určuje pořadí, ve kterém si vyberete zaměstnání po zahájení. Je tady pouze pár vhodných pozic k dispozici"
Žaludek se mi stahuje. Vím, že při pohledu na jeho úsměv - podobný znám, když jsem vstoupila do místnosti na zkoušku, věděla jsem, že se něco špatného stane - se nestane nic dobrého.
 "Druhý účel," říká, "je to, že pouze první desítka nováčků jsou členové."
 Bolest stahuje můj žaludek. Všichni stojíme v klidu jako sochy. A pak Christina říká, "Cože?"
 "Je jedenáct Dauntlesských-narozených a devět z vás," pokračuje Erik. "Čtyři nováčci půjdou pryč na konci první etapy. Zbytek po závěrečném testu."
 To znamená, že i když po každé části zahájení se nás představí šest, nováčci nesmí být členi. Koutkem oka  vidím Christinu, ale nemůžu se na ni podívat. Moje oči jsou pevně stanoveny na Erika a ani se z něj nehnou.
 Mé šance, jako nejmenší nováček, jako jediný změněný z Abnegationu, nejsou dobré.
"Co budeme dělat, když odejdeme?" ptá se Peter.
"Odejdete z areálu Dauntlessu," říká Erik lhostejně, "a žít méněcenně."
Hnědovlasá dívka dává ruku na ústa, aby zadržela vzlyk. Vzpomínám si, jak méněcenný muž s šedými zuby popadl pytlík jablek z mých rukou. Jeho nudné, vytřeštěné oči. Ale místo pláče, jako Erudovaná holka, se cítím chladně. Těžce.
Budu členem. Budu.
"Ale to…není fér!" ramenatá Candorská dívka, Molly, říká. I když zní naštvaně, vypadá vyděšeně. "Kdybychom věděli - "
"Chceš říct, že kdybyste to věděli před Výběrovým Obřadem, nevybrali byste si Dauntless?" Erik vyštěkne. "Protože jestli je to tento případ, měly byste se dostat ven teď. Pokud jsi opravdu jeden z nás, nebude záležet na tom, že bys mohla selhat. A pokud ano, jsi zbabělec."
Erik zatlačí na dveře do ložnice.
 "Vybrali jste si nás," říká. "Teď si my vybereme vás."
Ležím v posteli a poslouchám dýchání devíti lidí.
 Nikdy předtím jsem nespala ve stejné místnosti jako chlapec, ale tady nemám jinou možnost, pokud nechci spát na chodbě. Všichni ostatní si změnili své oblečení na oblečení Dauntlessu stanovené pro nás, ale já spím v oblečení určené pro Abnegation, které ještě voní jako mýdlo a čerstvý vzduch, jako doma.
Měla jsem svůj pokoj. Mohla jsem vidět trávník z okna, a za ním siluetu mlhy. Jsem zvyklá spát v tichu.
Teplo se zvětšuje za mýma očima, když jsem z domova, a když mrknu, vyklouzne mi slza. Zakrývám si ústa, abych potlačila vzlyk.
Nemůžu brečet, tady ne. Musím se uklidnit.
Vždy to tady bude. Můžu se dívat na můj odraz, kdykoliv budu chtít. Můžu se spřátelit s Christinou, a ostříhat si vlasy nakrátko, a nechat ostatní lidi, ať si svůj zmatek uklízí sami.
Ruce se mi třesou a slzy přijdou rychleji, rozmažou mé vize.
Nezáleží na tom, že příště uvidím rodiče na Dni otevřených dveří, stěží mě poznají - pokud vůbec přijdou. Nezáleží na tom, že to přináší bolest, když na zlomek vteřiny pomyslím na jejich tváře. Dokonce i Caleb, přestože mi jeho tajemství přineslo bolest. Nezáleží na tom.
Škrtivý zvuk přeruší dýchání a následuje vzlyk. Pružiny postele pískají, jak se velké tělo otáčí, a polštář tlumí vzlyky, ale ne dost. Pocházejí z palandy vedle mě, která patří Candorskému klukovi, Alovi, největší a nejširší za všech nových členů. On je poslední člověk, u kterého jsem čekala, že se zhroutí.
Jeho nohy jsou jen pár centimetrů od mé hlavy. Měla bych ho utěšit - měla bych chtít ho utěšit, protože jsem takhle byla vychována. Místo toho cítím znechucení. Někdo, kdo vypadá tak silně, aby nepůsobil tak slabě. Proč nemůže prostě udržet pláč, jako my ostatní?
Ztěžka jsem polkla.
 Kdyby má matka věděla, co jsem si myslela, kdybych věděla, jak vypadá, dala by mi. Koutky úst jí odmítly. Obočí nízko nad očima, ne zamračeně, téměř unaveně. Přejela jsem si patou ruky po tváři.
Al vzlyká znovu. Skoro cítím zvuk mříže v mém krku. Je jen pár centimetrů ode mě - abych se ho dotkla.
Ne. Dávám ruku zpátky a vracím ji na mou stranu, ke zdi. Nikdo nemá vědět, že mu nechci pomoct. Můžu tyto tajnosti pohřbít. Mé oči jsou zavřené a já cítím příchod spánku, ale pokaždé, když přišel blízko, slyšela jsem Ala znovu.
Možná, že můj problém není to, že nemůžu jít domů. Bude mi chybět moje matka, a otec, a Caleb, a večerní ohně, a klapání pletacích jehlic mé matky, ale to není jediný důvod pro dutý pocit v žaludku.
Můj problém může být ten, že i když půjdu domů, nepatřila bych tam mezi lidi, kteří dávají bez přemýšlení a péče, bez únavy.
Ta myšlenka mě přivede k drcení zubů. Dávám polštáře kolem uší, aby blokovaly Alův pláč, a usínám s kruhem vlhkosti, která tlačí na mou tvář.

0 komentářů:

Okomentovat