http://just-books-m.blogspot.cz/rss
twitter
    Následujte nás na twitteru! :)
https://twitter.com/Just_books_M

Divergent - 8.kapitola

„PRVNÍ VĚC, kterou se dnes naučíte, je střílet z pušky. Druhá věc je, jak vyhrát zápas.“ Čtyřka mi vtiskne zbraň do dlaně, aniž by se na mě podívala a udržuje chůzi.
„Naštěstí, když jste tady, už víte, jak se dostat na a mimo jedoucí vlak, takže to se není třeba učit, že.“
            Neměla bych být překvapena, že Dauntless od nás očekává běhání, ale očekávala jsem více než šest hodin spánku, než běh začal. Mé tělo je ze spánku stále těžké.
            „Zasvěcení je rozděleno do tří etap. Budeme měřit pořadí a pokrok dle vašeho výkonu v každé etapě. Etapy nejsou váženy stejně v určování konečného pořadí, takže je možné, ale obtížné, aby radikálně zlepšilo vaše postavení v průběhu času.“ 
            Zírám na zbraň v ruce. Nikdy v životě jsem nečekala, že budu držet zbraň, natož z ní střílet. Je to pro mě nebezpečné, jako by jen tím, že se toho dotýkám, mohla někomu ublížit.
            „Věříme, že příprava odstraňuje zbabělost, kterou definujeme jako nečinnost uprostřed strachu,“ říká Čtyřka. „Proto každá fáze zahájení vás má připravit jiným způsobem. První fáze je především fyzická; druhá, především citová; třetí, především duševní.“
            „Ale co…“ Peter zívá přes slova. „Co střelba ze zbraně má co dělat s… odvahou?“
            Čtyřka otočí zbraň v jeho ruce, stiskne hlaveň od Peterova čela a klapne kulkou do zdi. Peter se zamrazí spolu se rty, zívnutí mrtvé v jeho ústech.
            „Vstávej,“ vyštěkne Čtyřka. „V rukou máš nabitou zbraň, ty idiote.“
            Skloní zbraň. Jakmile je bezprostřední hrozba pryč, Peterovy zelené oči ztvrdnou. Jsem překvapena, že může sám od sebe přestat reagovat, po mluvení jeho mysli celý život v Candoru, ale jeho tváře se červenají.
            „A odpověď na tvou otázku… je mnohem méně pravděpodobné, že tvé spodky jsou špinavé a volají po tvé matce, pokud jsi připraven se bránit.“ Čtyřka zůstane stát na konci řady a otočí se na podpatku. „To je taky informace, kterou můžete potřebovat později v první fázi. Takže, sledujte mě.“
            Stojí před stěnou s terčem na ní – jeden čtverec z překližky se třemi červenými kruhy pro nás. Stojí s nohami od sebe, zbraň drží oběma rukama, a střílí. Rána je tak silná, že mě bolí uši. Natahuju krk a dívám se na terč. Střela prošla přes střed kruhu.
            Otáčím se na svůj vlastní terč. Má rodina by mi nikdy neschválila, abych střílela ze zbraně. Měli by říct, že zbraň je používána na sebeobranu, pokud to není násilí, a proto jsou vypočítaví.
            Vytlačuju rodinu z mé mysli, mé nohy jsou rozkročené na šířku ramen, a jemně chytám rukojeť pistole oběma rukama. Je těžké a tvrdé pozdvižení pryč z mého těla, ale chci, aby to bylo tak daleko od mého obličeje, jak je to možné. Mačkám spoušť, váhavě a pak těžce, hrbím se pryč od zbraně. Ten zvuk mi rozbolí uši a ucuknu rukama dozadu, směrem k nosu. Klopýtnu a držím se stěny za mnou, abych získala rovnováhu. Nevím, kam šla moje střela, ale vím, že nešla v blízkosti terče.
            Mačkám znovu a znovu a znovu, a žádná z kulek se neblíží k terči.
            „Statisticky vzato,“ Eruditský chlapec vedle mě – jmenuje se Will – říká, usmál se na mě, „měla bys zasáhnout dnes cíl aspoň jednou.“ Je blonďák, s rozcuchanými vlasy a vráskou mezi obočím.
            „Je to tak,“ odpovídám bez změny tónu.
            „Jo,“ říká. „Myslím, že vlastně vzdoruješ přírodě.“
            Drtím zuby a otáčím se směrem k cíli, předsevzetí, zůstat aspoň v klidu. Když nemůžu zvládnout první úkoly, které mám, jak něco udělám po první fázi?
            Mačkám spoušť, tvrdě, a tentokrát jsem připravena na zpětný ráz. Mé ruce cuknou zpět, ale nohy mám pevně přišpendlené k zemi. Průstřel se objeví na okraji terče a zvedám obočí na Willa.
            „Tak vidíš, mám pravdu. Statistiky nelžou,“ říká.
            Trochu jsem se usmála.
            Po pěti kolech se mi podařilo zasáhnout střed cíle, a když jsem zasáhla, přese mě prošel příval energie. Jsem vzhůru, oči dokořán, ruce v teple. Spouštím zbraň dolů. Je tady síla ovládání, něco, co může napáchat velkou škodu – v ovládání něčeho, tečka.
            Možná, že sem patřím.


            V době, kdy je přestávka na oběd, mé ruce tepají z držení zbraně a prsty je těžké narovnat. Masíruji si je cestou do jídelny. Christina zve Ala, aby si k nám přisedl. Pokaždé, když se na něj podívám, slyším v hlavě vzlyky, takže se snažím, abych se na něj nedívala.
            Nabírám si na vidličku hrách a mé myšlenky jsou unášeny zpět k talentovým zkouškám. Když mě Tori varovala, že být Odlišný je nebezpečné, cítila jsem, jako bych byla označena na tváři, a pokud se vydám špatnou cestou, někdo by mě mohl vidět. Zatím to nebyl problém, ale to neznamená, že jsem v bezpečí. Co když mě opustí ostražitost a něco hrozného se stane?
            „Ale no tak. Ty si na mě nepamatuješ?“ ptá se Christina Ala, jak se dělá sendvič.
„Byli jsme spolu v matematice jen před několika dny. A já nejsem klidný člověk.“
            „Prospal jsem v matematice většinu času,“ odpovídá Al. „Bylo to první hodinu!“
            Co když nebezpečí nepřijde hned – co když to udeří pár let ode dneška a já neuvidím, že to přišlo?
            „Tris,“ říká Christina. Luskne prsty před mou tváří. „Jsi tam?“
            „Cože? Co to?“
            „Jenom jsem se ptala, jestli si vůbec pamatuješ třídy se mnou,“ říká. „Chci říct, bez urážky, ale já bych si možná měla vzpomenout, pokud si nepamatuješ ty. Celý Abnegation vypadal stejně, až na mě. Myslím, že tak vypadají pořád, ale ty už nejsi jedna z nich.“
            Dívám se na ni. Jako bych to potřebovala připomínat.
            „Promiň, byla jsem hrubá?“ ptá se. „Jsem zvyklá, že říkám všechno, co si myslím. Máma říkala, že zdvořilost je podvod v hezkém balení.“
            „Myslím, že důvod, proč se naše frakce obvykle nespojují s ostatními,“ říkám a krátce se zasměju. Candor a Abnegation se nenávidí navzájem jako Erudite a Abnegation, ale navzájem se vyhýbají. Candorským skutečným problémem je Amity. Ti, kteří hledají klid nade vše, říkají, že budou vždy klamat, jen aby voda zůstala v klidu.
            „Můžu si přisednout?“ ptá se Will, s klepáním prstem o stůl.
            „Co, ty nechceš navštívit tvé Erudované kamarády?“ říká Christina.
            „Oni nejsou mí kamarádi,“ říká Will, nastavuje jeho tác směrem dolů. „Jenom proto, že jsme byli ve stejné frakci, neznamená, že musíme být spolu. Plus, Edward a Myra spolu chodí, takže bych raději neměl být třetí kolo.“
            Edward a Myra, ostatní přeměnění z Erudite, sedí spolu u sebe o dva stoly dál tak blízko, že naráží o sebe lokty, když se shýbají pro jídlo. Myra o přestávkách líbá Edwarda. Opatrně je sleduji. Už jsem v životě pár polibků viděla.
            Edward se otáčí a tiskne rty na Myriné. Vzduch syčí mezi mými zuby a já se dívám dál. Část mě čeká, že by mohli nadávat. Další část čeká v zázrak, s nádechem zoufalství, jaké by to bylo mít někoho, kdo by měl rty na mých.
            „Dělají to takhle na veřejnosti?“ říkám.
            „Ona ho jen líbá.“ Al se na mě mračí. Když se mračí, jeho husté obočí se dotýká řas. „Není to, jako by byli nazí.“
            „Líbání není něco, co by mělo být na veřejnosti.“
            Al, Will a Christina, všichni se na mě stejně dívají s úsměvem.
            „Co?“ říkám.
            „Tvůj Abnegation je předváděcí,“ říká Christina. „My ostatní jsme všichni v pořádku s malou láskou na veřejnosti.“
            „Oh.“ Krčím rameny. „No…asi se přes to pak budu muset dostat.“
            „Nebo můžeš zůstat chladná,“ říká Will, jeho zelené oči se lesknou škodou. „Víš. Pokud chceš.“
            Christina se na něj vrhne. Chytí ji a kousne ji.
            „Nebo myslí ji,“ říká Christina. „Chladnost je její povaha. Něco jako že vědět-to-všechno je na vás.“
            „Já nejsem chladná!“ Vykřiknu.
            „Nedělej si s tím starosti,“ říká Will. „Je to roztomilé. Jsi celá červená.“
            Komentář můj obličej ještě více zčervená. Všichni ostatní se smějí. Stojí mě to síly se smát, ale později už to je přirozené.
            Je dobrý pocit se smát.


            Po obědě, Čtyřka nás vede do nové místnosti. Je obrovská, dřevěná podlaha, která je popraskaná a rozvrzaná a uprostřed je namalovaný kruh. Na levé straně je zelená deska – tabule. Možná, že to má něco společného s Dauntlesskými prioritami: trénování je na prvním místě, technologie zaujímá druhé místo.
            Naše jména jsou zapsána na tabuli v abecedním pořadí. Zavěšené na třech nohách a na jednom konci v místnosti jsou vybledlé černé děrované pytle.
            Seřadíme se za sebou a Čtyřka stojí uprostřed, kde ho všichni můžeme vidět.
            „Jak jsem řekl dnes ráno,“ říká Čtyřka, „dále se dozvíte, jak bojovat. Účelem je, aby vás to připravilo k činu; připravit tělo reagovat na hrozby a výzvy – které budete potřebovat, pokud chcete přežít život v Dauntlessu.“
            Nemůžu ani pomyslet na život jako je Dauntless. To je všechno, co si můžu myslet o zahájení.
            „Dnes půjdeme na techniku a zítra budete proti sobě bojovat,“ říká Čtyřka. „Takže doporučuji, abyste věnovali pozornost. Ti, kteří se neučí rychle, nic se neděje.“
            Čtyři jména, pár různých úderů ukazují každý z nich jako on, nejprve proti vzduchu a pak proti boxovacímu pytli.
            Zachycuji, jak cvičíme. Stejně jako s pistolí, potřebuju pár pokusů na to, jak udržet sebe a jak pohybovat tělem, aby vypadalo tak jako jeho. Kopy jsou složitější, i když to jsou jen základy. Boxovací pytel štípe do mých rukou a nohou, kůži mám červenou, a sotva se pohybuje bez ohledu na to, jak tvrdě jsem se trefila. Všude kolem slyším zvuk kůže bijící do tuhé látky.
            Čtyřka putuje davem nováčků a pozoruje nás, jak si procházíme pohyby znovu. Když se zastaví přede mnou, mé vnitřnosti se zkroutí, jako když by mi v těle někdo míchal vidličkou. Upřeně se na mě dívá, jeho oči mě pozorují od hlavy až k patě, ne přetrvávající kdekoliv – praktický, vědecký pohled.
            „Nemáš moc svalů,“ říká, „což znamená, že je lepší používat kolena a lokty. Můžeš využít více síly na ně.“
            Najednou přitiskne ruku na mé břicho. Jeho prsty jsou tak dlouhé, že ačkoliv se dotýká dlaní jedné strany hrudního koše, stále se dotýká prsty na druhé straně. Srdce mi buší tak silně, až má hruď bolí, a já na něj zírám s vytřeštěnýma očima.
            „Nikdy nezapomenu, že tady bylo napětí,“ říká tichým hlasem.
            Čtyřka sundá ruku a pokračuje v chůzi. Cítím tlak dlaní, i když je pryč. Je to divné, ale musím se zastavit a dýchat na několik sekund předtím, než začnu zase cvičit.
            Když nás Čtyřka pustí na večeři, Christina do mě šťouchne loktem.
            „Jsem překvapena, že ti v půlce nedal přestávku,“ říká. Udělají se jí vrásky na nose. „Smrtelně mě děsí. To, jaký tichý hlas používá.“
            „Jo, on je…“ dívám se přes rameno na děj. Je tichý a mimořádně vyrovnaný. Ale nebála jsem se, že by mi ublížil. „…rozhodně zastrašující,“ říkám konečně.
            Al, který byl před námi, se otočí, jakmile dorazíme do Jámy a říká: „Chci sehnat tetování.“
            Vzadu se Will zeptá, „Tetování? Na co?“
            „Nevím.“ Al se směje. „Chci jen mít pocit, že jsem vlastně opustil starou frakci. Přestat kvůli tomu brečet.“ Když nereagujeme, dodává, „Vím, že jsi mě slyšela.“
            „Jo, učí se uklidnit, ano?“ Christina šťouchne Alovi do silné paže. „Myslím, že máš pravdu. Jsme napůl vevnitř, napůl venku. Pokud chceme být vevnitř, měli bychom vypadat dobře.“
            Věnuje mi pohled.
            „Ne. Nebudu si stříhat vlasy,“ řekla jsem, „nebo barvit podivnou barvou. Nebo propichovat obličej.“
            „A co pupík?“ říká.
            „Nebo bradavky?“ říká Will s odfrknutím.
            Zaúpím.
            Nyní, trénování se provádí na den, kdy můžeme dělat, co chceme, dokud není čas jít spát. Myslím, že cítím skoro závrať, ale nemůže to být únavou.
            Jáma se hemží lidmi. Christina oznámila, že ona a já se setkáme s Alem a Willem v tetovacím salonu a táhne mě za oblečení k místu srazu. Klopýtáme po pěšině, lezeme výše po podlaze Jámy, hrstka kamenů jde cítit pod našimi boty.
            „Co se stalo s mými šaty?“ řekla jsem. „Už na sobě nemám šedé.“
            „Jsou ošklivé a obrovské.“ Povzdychne si. „Dovolíš mi jen, abych ti pomohla? Pokud se ti to nelíbí, co jsem dala dovnitř, už to nikdy znovu nebudeš muset nosit, slibuju.“
            O deset minut později stojím před zrcadlem v černých šatech pod kolena. Sukně není plná, ale taky není přilepená na stehnech – na rozdíl od první, kterou vybrala, ale tu jsem odmítla. Husí kůže se objeví na mé holé ruce. Sundává pásek z mých vlasů a já je protřepu, takže zmizí cop a vlasy visí zvlněně na rameně.
            Pak pozvedne černou tužku.
            „Oční linky,“ říká.
            „Nebudeš mít možnost mě stále upravovat, víš.“ Zavírám oči a držím je zavřené. Kreslí špičkou tužky po linii mých řas. Představuji si, jak stojím před svou rodinou v těchto šatech, a žaludek se mi kroutí, jako bych mohla být nemocná.
            „Kdo se stará o krásu? Jdu na to nápadně.“
            Otevřu oči a zírám na můj vlastní odraz. Má srdeční frekvence se zvedne jako já, že porušuju pravidla a bude se za to nadávat. Bude těžké prolomit návyky myšlení Abnegationu, jako tahání jediného vlákna z komplexního díla výšivky. Ale najdu nové návyky, nové myšlenky, nová pravidla. Stanu se někým jiným.
            Mé oči byly předtím modré, ale nudné, teď jsou šedomodré – oční linky z nich udělaly piercing. S mými vlasy, které rámují obličej, mé rysy vypadají jemnější a plnější. Nejsem pěkná – oči mám příliš velké a nos příliš dlouhý – ale můžu vidět, že Christina má pravdu. Moje tvář je nápadná.
            Dívám se teď na sebe a nevidím se, jako poprvé; je to vidět jako někoho jiného poprvé. Beatrice byla dívka, kterou jsem viděla v ukradnutých chvílích v zrcadle. Tohle je někdo, jehož oči prohlašují mě a nepouští mě; tohle je Tris.
            „Vidíš?“ říká. „Ty jsi…nápadná.“
            Za těchto okolností je to nejlepší kompliment, který mi mohla dát. Usmála jsem se na ni do zrcadla.
            „Líbí se ti?“ říká.
            „Jo.“ Přikývla jsem. „Vypadám jako… jiný člověk.“
            Zasměje se. „To je dobře, nebo špatně?“
            Dívám se na sebe znovu. Poprvé myšlenka, že jsem odešla z Abnegationu, není nervózní; dává mi to naději.
            „Dobře.“ Zavrtěla jsem hlavou. „Promiň, já jsem prostě nikdy neměla dovoleno dívat se na svůj odraz tak dlouho.“
            „Vážně?“ Christina zavrtěla hlavou. „Abnegation je divná frakce, ti musím říct.“
            „Pojďme se podívat na Alovo tetování,“ říkám. Navzdory tomu, že jsem opustila svou starou frakci, nechci ji zatím kritizovat.
            Doma, moje matka a já jsme zvedly téměř totožné hromádky oblečení každých šest měsíců nebo tak. Je snadné přidělovat možnosti, když každý dostane to samé, ale v Dauntlessu je to rozmanitější. Každý Dauntlesský dostane určitý počet bodů, které může utratit za měsíc a náklady na oblečení je jednou z nich.
            Christina a já závodíme po úzké cestě k tetovacímu místu. Když se tam dostanene, Al sedí připravený na židli a malý, úzký muž s inkoustem mu kreslí na paži pavouka.
            Will a Christina listují knihami obrázků, a strčí do sebe loktem, když najdou nějaký dobrý. Když sedí vedle sebe, všimla jsem si, jak opační jsou. Christina tmavá a opřená, Will bledý a tuhý, ale podobně snadné jsou jejich úsměvy.
            Bloudím po místnosti, pozoruju umělecká díla na stěnách. V současné době jsou umělci jen v Amity. Abnegation vidí umění jako nepraktické, a jeho ocenění jako čas, kdy by mohli pomoct druhým, takže i když jsem viděla umělecká díla v učebnicích, nikdy dříve jsem nebyla ve vyzdobené místnosti. Ve vzduchu cítím teplo, a mohla jsem ztratit nějakou dobu bez povšimnutí. Kloužu po zdi prsty. Obrázek dravce na stěně mi připomíná Toriino tetování. Pod ním je v letu nástin ptáka.
            „Je to havran,“ říká hlas za mnou. „Hezké, ne?“
            Obracím se a vidím Tori. Mám pocit, že jsem zpátky ve zkouškové místnosti se zrcadly kolem mě a vodiči připojenými na čele. Nečekala jsem, že ji znovu uvidím.
            „No, ahoj,“ usměje se. „Nikdy by mě nenapadlo, že tě zase uvidím. Beatrice, že?“
            „Tris, ve skutečnosti,“ říkám. „Pracujete tady?“
            „Pracuju. Jen jsem si udělala pauzu na opravování testů. Většinu času jsem tady.“ Poklepává si na bradu. „Uznávám změnu jména. Tys byla první skokan, že?“
            „Ano, byla.“
            „Výborně.“
            „Děkuju.“ Dotýkám se nástinu ptáka. „Poslyšte – musím s vámi mluvit o…“ Podívala jsem se na Willa a Christinu. Nemůžu s Tori jít stranou; kladli by otázky. „…něco. Někdy.“
            „Nejsem si jistá, že by to bylo rozumné,“ říká tiše. „Pomáhala jsem ti, jak jsem jen mohla, a teď budeš muset jít sama.“
            Našpulím rty. Má odpověď; já vím, že ji má. Jestli mi ji nechce dát teď, budu muset najít způsob, jak mi ji dá jindy.
            „Chceš tetování?“ říká.
            Nástin ptáka udržuje mou pozornost. Nikdy bych se nenechala propíchnout nebo si tady nechat udělat tetování. Vím, že když to udělám, bude to místo, další klín mezi mě a mou rodinu, že už ho nikdy nemůžu odstranit. A jestliže můj život tady pokračuje, jak byl, může být brzy mezi námi neméně klínů.
            Ale chápu, co říkala Tori o jejím tetování, že představuje strach, který překonala – připomínka, kde byla, jako připomínka, kde je teď. Možná, že existuje způsob, jak ctít svůj starý život a přitom obejmout můj nový.
            „Ano,“ říkám. „Tři z těchto létajících ptáků.“
            Dotýkám se klíční kosti, označení jejich cesty letu – k mému srdci. Jeden pro každého člena mé rodiny, kterého jsem zanechala.

0 komentářů:

Okomentovat